Uśmiech za każdym biurkiem… o budowaniu motywującej atmosfery w pracy.

Jak ważna jest atmosferą w pracy wie każdy, kto staje codziennie przed lustrem i szykuje się do pracy. Gdzie znajdziemy motywację, aby z uśmiechem wyjść do pracy i efektywnie realizować plany?

Jest jeszcze druga strona medalu. Co widzi i wyczuwa manager? Jak pracuje mu się z pełnymi pozytywnej energii ludźmi? Jak realizować zadania z pracownikami, którzy wykorzystują minimum swoich kompetencji realizując projekty? Co ma wpływ na motywację do pracy? Jak można znaleźć złoty środek pomiędzy swobodą, a efektywnością pracy?

Pojawiły się u Was kiedyś te pytania?

Atmosferę w pracy można opisać jako odbicie lustrzane obserwacji oraz przekonań pracowników na temat środowiska pracy, identyfikacji oraz wizji firmy. Jest to oczywiście bardzo subiektywna ocena każdego pracownika, w zależności od czynników, które w jego hierarchii wartości są najważniejsze. To właśnie od tego jakie stanowisko przyjmie zależy jego motywacja, uśmiech przy wykonywanych projektach oraz energia, którą przekazuje innym pracownikom.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Atmosferę w pracy tworzą ludzie. Oni również determinują kulturę organizacyjną, która pociąga za sobą rozwój przedsiębiorstwa. Nie dzieje się to jednak samoistnie. W strukturach organizacyjnych jest wiele twardych wytycznych, które uwarunkowują pracę i nie zawsze są przyjemne w realizacji.

Rolę kreatora pozytywnej i motywującej atmosfery powinien pełnić manager. To od niego powinno się wymagać inteligencji emocjonalnej, elastyczności oraz skutecznego rozwiązywania problemów. To oznacza szeroko pojętą decyzyjność, która w szybki, mądry i odpowiedzialny sposób poprowadzi ludzi do sukcesu, bez strat dla organizacji. 

Zgadzam się z Jeff’em Nischwitz’em (konsultantem i członkiem Business Learning Institute), że „kompetencje miękkie, związane m.in. z komunikacją, umiejętnościami interpersonalnymi i społecznymi czy inteligencją emocjonalną, są o wiele trudniejsze do nauczenia, niż np. programowanie”. Ja od siebie mogę dodać, że o wiele łatwiej nauczyć ludzi planowania pracy, potrzeby znajomości trendów oraz kalkulacji, niż umiejętności biznesowej komunikacji i równowagi.

Właściciele i managerowie powinni zdawać sobie sprawę z powagi budowania atmosfery w pracy. Jest ona kluczowym czynnikiem wpływającym na satysfakcję, efektywności i co za tym idzie – zaangażowanie pracownika. A co powoduje zły klimat? Manipulacja, niezrozumienie, wywyższanie się prowadzi do frustracji i zniechęcenia – co dalej prowadzi do dużej rotacji, braku motywacji, braku chęci dzielenia się swoją wiedza i umiejętnościami oraz do spadku wydajności.

Poniżej przedstawię 5 kluczowych w mojej opinii czynników, na których powinien się skupiać manager w celu budowania pozytywnej i efektywnej atmosfery pracy:

1.      Styl przywództwa

To jakim liderem jesteś zależy tylko od Ciebie. Tutaj bardzo dużo zależy od inteligencji emocjonalnej managera. Najkorzystniejsze jest takie zarządzanie, w którym każdy z każdym pracuje w zespole. Wytyczanie wspólnych zadań oraz uczestniczenie w dyskusji to kluczowe elementy motywującej atmosfery pracy. Wypracowanie stylu, dzięki któremu każdy członek zespołu ma poczucie udziału w procesie podejmowania decyzji. Zwiększa to poczucie własnej wartości i motywację do działania.

Manager, używając swojej intuicji i doświadczenia, powinien stosować różne style przywództwa w zależności od sytuacji, wiedzy pracowników oraz dostępnego czasu na wykonanie projektu. Natomiast niezależnie od sytuacji musi odnosić się z szacunkiem do ludzi.

2.      Dwustronna komunikacja

Współcześni pracownicy oczekują słuchania i informacji zwrotnej o ich działaniach. Lubią mówić i dzielić się swoimi opiniami, chcą również być doceniani.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Brak któregokolwiek z tych działań powoduje, że strony się nie dogadują. Pojawia się frustracja oraz niechęć do działania. Jeśli manager wyznaje, że tylko jego pomysły są najlepsze i tylko on ma prawo do decydowania, to pracownik ograniczy się jedynie do wykonywania poleceń. Według mnie ważne jest nie tylko to, aby liderzy doceniali sukcesy, ale również zaangażowanie i pomysły. Pamiętajmy – nie ma złych pomysłów. Każdy może przynieść nową inspirację i dzięki temu doprowadzić do wspólnego sukcesu.

Działania i pomysły które zostaną wysłuchane, wspierane i docenione, będą powtarzane w przyszłości. Wykonywanie jedynie poleceń przełożonego nie wyzwala w jednostce kreatywności. Nie powoduje podążania za trendami czy szukania doskonałych rozwiązań.

3.      Wyzwania

Praca dzisiaj to „coś więcej”. Praca musi być ciekawa, angażująca, a przede wszystkim dawać możliwość rozwoju i satysfakcję. Potwierdza to raport BI WORLDWIDE3. Obecnie pracownicy są nie tylko „od wykonywania poleceń”- chcą mieć realny wpływ na podejmowane decyzje. Jeśli jest to im odbierane, wkładają minimum siebie do realizowanych zadań. Wykonują swoje obowiązki, jednocześnie szukając innej pracy.  

4.      Zarządzanie z ludzką twarzą

Mam wrażenie, że czas w XXI wieku przyśpieszył. Przez erę cyfryzacji i mobilności jesteśmy w stanie widzieć więcej, wiedzieć więcej, czuć więcej. Żyjemy w ciągłym biegu, stresie oraz pod presją spełniania co raz większych wymagań. Zarówno w życiu prywatnym, jak i osobistym. Praca nie ogranicza się do 8 godzin dziennie. Bardzo często jest znaczną częścią naszego życia. Dlatego tak ważna jest atmosfera w pracy. Jej nie da się zrekompensować dodatkowymi wpływami na konto.

Lider powinien zauważać potrzeby członków swojego zespołu. Jest to czasami bardzo indywidualna sprawa. Zmuszanie do działań niezgodnych z wartościami danego pracownika będzie budowała niezadowolenie, co przełoży się na atmosferę w pracy. Na przykład – nie można zmuszać do uczestnictwa w imprezie firmowej pracownika, który bardzo ceni sobie czas spędzony z rodziną.

Zgadzam się z Maryanne Honeycutt-Elliott, że lider może zbudować zaangażowanie w swoim zespole dzięki umiejętnością słuchania, traktowania pracowników z szacunkiem, empatią i zrozumieniem. Prawdziwy przywódca to ten, który jest autentyczny w swoich działaniach.

5.      Możliwość rozwoju

Ostatnim kluczowym czynnikiem do utrzymywania dobrej atmosfery w pracy jest dawanie możliwości rozwoju. Bardzo często zmieniamy pracę, gdyż dochodzimy do wniosku, że nie mamy czasu lub możliwości się dokształcać, nie mamy osoby, od której możemy się czegoś nauczyć. Każdy z nas bez względu na stanowisko dąży do rozwoju swoich kompetencji. W zamian oczekujemy awansów, ciekawszych zadań i wyzwań.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Wracając do początku – stworzenie pozytywnej, motywującej i efektywnej atmosfery w zespole to ciężka praca. Jest dużo prawdy w stwierdzeniu, że pracownik przychodzi do firmy, ale odchodzi od szefa. Do obowiązków liderów należy maksymalizacja efektywności i wartości swojego zespołu. To co dzieje się na linii pomiędzy managerem, a pracownikiem wpływa na wyniki pracy i atmosferę oraz efektywność wykonywanych zadań.

Trudno się nie zgodzić z Richardem Bransonem, który powiedział: „Klienci nie są najważniejsi. Jeśli zadbasz o swoich pracowników, oni zatroszczą się o klientów” i to pojmuję jako kluczowe zadanie dla każdego właściciela, managera, lidera.

Dla mnie największą nagrodą za pracę ze swoim zespołem jest  szczery uśmiech za każdym biurkiem, kiedy wchodzę do biura. Dla Was również?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *